Sollunari


Mity o Merkurym

W starożytnej Grecji, u drzwi każdego domu stała figurka Hermesa, który miał zapewnić domostwu szczęście i pomyślność. Hermes, jeden z bogów w panteonie starożytnej Grecji był odpowiednikiem rzymskiego boga Merkurego i podobnie jak on był bogiem porozumienia. Uważano go za posłańca innych bogów. Był bardzo szybki, wszak na stopach miał sandały ze skrzydełkami, umożliwiające mu przemieszczanie się z boską prędkością . Jego atrybutem była też magiczna laska (caduceuszwany też kerykejonem), która godziła zwaśnionych oraz sprawiała, że dostarczane informacje miały często potężną moc. Na niektórych wizerunkach atrybutami Merkurego są także czapka ze skrzydełkami oraz trąbka herolda. Hermes/Merkury miał dar wymowy a także był sprytny, żeby nie powiedzieć przebiegły, co wykorzystano przeciwko niemu, przypisując mu związki z oszustami i złodziejami. W jednym z mitów greckich Hermes ukradł trzodę Apolla, a uciekając z "łupem" prowadził zwierzęta tyłem w celu zatarcia śladów przestępstwa. Wszechwładny Zeus dowiedział się o występku Hermesa. Ten zdołał uniknąć kary Zeusa, kłamiąc ile wlezie na temat swojego wieku i grając w zniewalający sposób na lirze.

W mitologii celtyckiej jednym z najważniejszych celtyckich bóstw był Lugh. Juliusz Cezar nazwał go "galijskim odpowiednikiem Merkurego". Lugh opiekował się wszystkimi sztukami i rzemiosłami i niósł wiedzę.

W micie o pojawieniu się Lugh'a w mieścia Tara na dworze króla Nuada, który rządził ludem o nazwie Tuatha De Danann, podkreśla się wszechstronne umiejętności Lugh'a. Boski Lugh chciał dostać się przed oblicze Nuada, aby skłonić go do wyrażenia zgody na udział Lugh'a w bitwie pomiędzy Tuatha De Danann a Fomorianami. Nikogo nie wpuszczano do króla, kto nie był szczególnie uzdolniony. Lugh przedstawił się strażnikowi bram jako cieśla, ale taki już był w mieście. Następnie Lugh oznajmiał, że jest kowalem, potem uczonym, harfistą, wojownikiem, poetą, historykiem, magikiem i snycerzem. Był gotów służyć nawet jako podczaszy, ale żadne z tych usług nie były potrzebne. Wówczas Lugh poprosił strażnika, aby ten zapytał króla, czy jest w Tarze taki człowiek, który posiada wszystkie te umiejętności. Jeżeli taki się znajdzie, Lugh zrezygnuje. Król zaciekawiony zarządził, aby Lugh zagrał w szachy z najlepszym graczem Tary. Lugh zwyciężył i wpuszczono go przed oblicze Nuady. Przekonał króla i stanął na czele wojsk w zwycięskiej bitwie przeciwko wrogom swojego ludu.

Wrzesień 2009

© Krystyna Daca



<< więcej artykułów dotyczących Merkurego


<< powrót do strony głównej                                                                                                                                                                                                                                                          
Strona Sollunari używa plików cookies do prawidłowego działania strony.
Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia.
Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.
ZAMKNIJ
Więcej informacji udostępniamy w naszej Polityce prywatności.