Sollunari

Prasa cz.1 z cyklu Media w Polsce - praca zbiorowa

Kilknij w obrazek dla powiększenia / Horoskop Gazety Wyborczej
Kilknij w obrazek dla powiększenia / Horoskop Gazety Wyborczej

Gazeta Wyborcza

 

Genny19: "Gazeta Wyborcza" powstała zgodnie z uzgodnieniami Okrągłego Stołu, jako dziennik mający reprezentować solidarnościową opozycję w czasie kampanii przed wyborami do Sejmu Kontraktowego. Pierwszy 8-stronicowy numer ukazał się 8 maja 1989 w nakładzie 150 tys. egzemplarzy. Adam Michnik jeszcze przed wyborami otrzymał od Wałęsy misję wydawania gazety, organu Komitetu Obywatelskiego na czas kampanii wyborczej w 1989 roku. Na jej bazie powstała "Gazeta Wyborcza", której A. Michnik został redaktorem naczelnym, mając za sobą doświadczenie dziennikarsko-redakcyjne (1977-1989) w pismach i wydawnictwach tzw. drugiego obiegu, m.in. w „Biuletynie Informacyjnym", „Zapisie", „Krytyce" i „Nowej", największej podziemnej oficynie wydawniczej. We wrześniu 1990r., w wyniku coraz większych podziałów w dawnym obozie "Solidarności", Lech Wałęsa - wówczas przewodniczący NSZZ "S"- odebrał gazecie prawo do posługiwania się logo związku i hasłem „Nie ma wolności bez Solidarności". Od 2003r. hasło "Gazety" brzmi Nam nie jest wszystko jedno.

 

Publicystyka GW była przedmiotem ostrych polemik z innymi pismami i ośrodkami opiniotwórczymi w kraju oraz w publikacji książkowych. Książka „Michnikowszczyzna. Zapis choroby" R. Ziemkiewicza opisuje zagadnienie wykorzystywania Gazety Wyborczej jako „narzędzia politycznego". W podobnym tonie ukazywały się także książki i wypowiedzi Waldemara Łysiaka. Krytycznie o GW wypowiadali się też jej byli pracownicy i redaktorzy, m.in. Stanisław Remuszko ("Gazeta Wyborcza. Początki i okolice") i Michał Cichy.

 

W lipcu 2002r. Adam Michnik nagrał producenta Lwa Rywina żądającego w imieniu "grupy trzymającej władzę" 17,5 mln dolarów łapówki za taki kształt właśnie nowelizowanej ustawy o radiofonii i telewizji, który umożliwiłby Agorze kupno udziałów w telewizji (Agora była zainteresowana udziałami w Polsacie). Ujawnione nagranie z rozmowy dało początek głośnej aferze, wyjaśnianej potem przez komisję sejmową. Obnażając kulisy działań prominentnych członków SLD, dążących do kontrolowania rynku medialnego, tzw. afera Rywina stała się w wyborach parlamentarnych 2005 roku przysłowiowym gwoździem do trumny rządzącej lewicy postkomunistycznej. Sam Michnik został z kolei nagrany w październiku 2006r. przez ochronę Aleksandra Gudzowatego. W rozmowie z szefem Bartimpexu przyznał m.in., że niektóre materiały "Gazety Wyborczej" o tej firmie powstawały z inspiracji służb specjalnych. Zaprzeczył temu później na łamach GW. Gazeta Wyborcza jest wydawana przez spółkę „Agora" , którą założono w 1992 roku w mieszkaniu reżysera Andrzeja Wajdy na warszawskim Żoliborzu. Umowę spółki podpisali: Andrzej Wajda, Zbigniew Bujak i Aleksander Paszyński. Prezesem jest Piotr Niemczycki, a ważni pracownicy to Adam Michnik i Jarosław Kurski.

 

Ascendent w znaku Bliźniąt z jego władcą Merkurym w tym znaku to wymarzona pozycja dla prasy. Merkury w swoim władztwie w koniunkcji z Jowiszem i silna Wenus w Byku zapewniają dobrą sprzedaż. A do tego klienci są we władzy Merkurego - Księżyc położony jest w znaku Bliźniąt. Jowisz w I domu to rozmach w działaniu i szczęście do wszystkiego a jako władca VIII domu szczęście w inwestycjach i obracaniu pieniędzmi. Saturn w Koziorożcu zapewnia długowieczność firmie. Interesujący jest również mocny XII dom z Merkurym, Słońcem i Wenus. XII dom to tajemnice i sprawy ukryte: Gazeta powstała przy obradach Okrągłego Stołu i na początku była związana z Solidarnością. Skandale to słynna afera Rywina a potem Gudzowatego.

 

Słońce w Byku w opozycji do Plutona w VI domu mówi o presjach wywieranych na pracowników.[1] Pluton horoskopu gazety jest w koniunkcji z Marsem i Merkurym redaktora naczelnego ''Gazety Wyborczej." Silna Wenus w Byku w XII domu kojarzy mi się z Heleną Łuczywo zastępcą redaktora naczelnego. Historyk Michał Cichy mówi o niej tak:„(...) po raz pierwszy spotkałem Helenę Łuczywo i od razu poczułem, że jest to ktoś wielki, od kogo nauczę się wszystkiego. Adam Michnik nigdy nie był redaktorem naczelnym "Gazety". Należy to wydrukować wersalikami. On był ideologiem "Gazety", jednak jego wpływ zarówno na pracę redakcji, jak i na kształt gazety ograniczał się wyłącznie do stron publicystycznych, do komentarzy i działu politycznego. Całością "Gazety" zawsze zarządzała Helena."[2]

 

Rebecca: Zgadzam się, że Wenus w Byku może symbolizować Helenę Łuczywo, tym bardziej, że posadowienie Wenus w XII domu wskazuje na szarą eminencję, zarządzanie z ukrycia, "z tylnego fotela". Słońce (naczelny, szefostwo) również znajduje się w XII domu, ale jest we władzy Wenus. Mars w Raku w opozycji do Urana i Neptuna w Koziorożcu w domach II/VIII: to pasuje do traumy 1968 roku, wspomnianej w artykule, a rozszerzając tę myśl - skupienie energii na wartościach związanych z własnymi korzeniami, w tym wypadku - z tożsamością żydowską, opieką nad osobami pochodzenia żydowskiego, pewne przeczulenie na tym punkcie (Mars w upadku). Ale też zabezpieczanie finansowe, gwarantowanie oparcia w strukturze (Saturn w Koziorożcu).

kliknij w obrazek dla powiększenia/ Horoskop Newsweeka
kliknij w obrazek dla powiększenia/ Horoskop Newsweeka

Newsweek Polska

 

Genny19: Jako, że tygodnik społeczno-polityczny „Newsweek Polska" jest wydaniem amerykańskiego tygodnika "Newsweek" warto poznać horoskop amerykańskiej gazety. Pierwszy News-Week magazyn został założony przez Thomasa JC Martyna 17 lutego 1933 roku w Nowym Jorku. Gazeta była nieopłacalna i po 4 latach Martyn sprzedał swoje udziały. W horoskopie pierwszego wydania Newsweeka widzimy Merkurego w Rybach, Słońce w Wodniku, Marsa w retrogradacji, Jowisza w Pannie, Księżyc w Skorpionie. Większość planet na wygnaniu i w upadku. Mars w retrogradacji wskazuje na zachowawczość firmy - zarzucono jej niechęć do nowości, a koniunkcja Marsa z Neptunem - na ciągłe zmiany, atmosferę zagrożenia i niepokoju w pracy. Pismo wielokrotnie wpadało w długi i zmieniało właściciela. W latach sześćdziesiątych zostało wykupione przez Washington Post a w 2010 roku sprzedane w ręce przedsiębiorcy Sidneya Harmanowiza za przysłowiowego dolara.

Co w horoskopie wskazuje na to, że pismo istnieje tyle lat?

 

-Saturn w Wodniku w swoim władztwie

-Księżyc (produkt) w recepcji z Plutonem w Raku

 

Jeśli przyjmiemy, że pismo powstało o godz. 6:00 to Księżyc znajduje się w IX domu. Pierwszy numer pisma poświęcony był Adolfowi Hitlerowi i religii Islamu. Obecnie gazeta „Newsweek" wydawana jest w wielu krajach. W Polsce magazyn jest w sprzedaży od 3 września 2001 roku i wydaje go Axel Springer Polska na licencji Newsweek INC.

 

W horoskopie polskiego wydania (tutaj horoskop) widzimy Słońce w Pannie na Ascendencie w recepcji z Merkurym w znaku Wagi oraz wywyższonego Jowisza w Raku. Większość planet znajduje się w znakach, gdzie ich władcy są silni - Lew, Bliźnięta, Strzelec. Słońce na Ascendencie mówi o tym, że firma chce być liderem oraz że w firmie najważniejszy jest redaktor naczelny. Ostatnia zmiana na stanowisku redaktora naczelnego, którą zaproponowano Tomaszowi Lisowi po jego zwolnieniu z tygodnika "Wprost". Słońce tworzy opozycję do Księżyca w Rybach na DSC. Pozycja redaktora naczelnego zależna jest od sprzedaży produktu. Kwadratura Świateł do Saturna wskazuje na centralizację w firmie. Księżyc znajduje się w VII domu co świadczy o tym, że klienci i produkt są ważni. Księżyc tworzy pozytywny aspekt sekstylu do swojego władcy Jowisza, który znajdując się w X domu, zapewnia firmie szybki sukces i duże obroty. O finansach firmy decyduje Wenus jako władca II domu . Na szczycie II domu znajduje się Merkury a Wenus jest midpunktem dwóch planet: Merkurego - władcy X domu i położonego tam Saturna. Ten midpunkt wskazuje na logiczny sposób myślenia, który może pomóc w ustawieniu się w zawodach związanych z finansami. Merkury jest także midpunktem Marsa i Jowisza co jest korzystne do realizacji własnych pomysłów oraz współpracy z zagranicą (wydawca).

 .

 

Autorki w kolejności alfabetycznej:

©Genny19

©Rebecca

Redakcja: Lupka

Wykresy z programu Urania: Maszowa

Publikacja na stronie Sollunari: 12 maja 2012r.

_________________________________________________________________________________

Źródła:

1.http://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/139087,wojna-pokolen-przy-uzyciu-cyngli.html (04.2012)

2.http://pl.wikipedia.org/wiki/Gazeta_Wyborcza (04.2012)

3.http://pl.wikipedia.org/wiki/Adam_Michnik (04.2012)

4.http://collectingoldmagazines.com/magazines/newsweek/ (04.2012)

5.http://www.brycezabel.com/instanthistory/193 (04.2012)

 

Przypisy:

 


[1] Patrz źródło 1

[2] J.w.

Dodaj komentarz

<< spis artykułów   




<< powrót do strony głównej                                                                                                                                                                                                                                                          
Strona Sollunari używa plików cookies do prawidłowego działania strony.
Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia.
Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.
ZAMKNIJ
Więcej informacji udostępniamy w naszej Polityce prywatności.